markarbete ja...

I fredags var det dags för Malin att rida lektion med Erik och det var markarbete som stod på schemat. Både travbommar och galoppstuds på volt - Eriks värsta övningar. Han tycker att det är jobbigt och tråkigt och alldeles för låga hinder för att han ska orka engagera sig. Sedan vill han ju helst inte böja på kroppen, om han måste får gärna yterbogen sticka ut. Resultatet då är ju då att det blir vissa svårtheter att pricka bommarna som ligger på voltspåret. Vilket var vad som hände då min icke väluppfostrade häst bestämde sig för att ta den lätta vägen ut... Matte fick skämmas då Erik seglade snyggt förbi den sista studsen istället för att hoppa den. Men det är tur att Malin inte ger sig och efter lite envishet löste sig problemet. Dock fick jag blodad tand och bestämde mig för att ta tag i problemet ordentligt. Så dagen efter så byggde mina snälla kamrater upp lite övningar (jag försov mig och hann inte vara med och bygga) men jag tillförde iaf tre galoppbommar på volt som skulle nötas in till perfektion. Ja... den tanken hann inte mer än tänkas innan Erik seglade förbi bommarna utan att lyfta på fötterna alls. Men med lite back-up från kamraterna fick vi faktiskt lite fason på honom så att det gick ganska bra på slutet. Denna övning ska hädanefter nötas varje vecka!



Hittade en cd med gamla bilder från vår andra tävling efter jag köpt honom.  Detta är alldeles efter det bästa bete jag haft honom på. För att komma till ridvägarna var vi tvugna att varje dag klättra upp för en brant backe. Han var så himla fin i kroppen efter sommaren!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0