Resumé kurs

Ja då var det gjort! Första träningen på bra länge. Det är verkligen något jag saknat men för att vara ärlig så har jag prioriterat att lägga de få slantar jag haft på att tävla. Sen har jag inte heller haft några direkta kontakter i kramfors som jag kunnat utnyttja. Men nu iaf...

Började på mandagen med bomövningar i både trav och galopp. Väldigt tur att vi nött bommar till förbannelse hemma i skellefteå och att Erica hjälpte mig att hitta rätt plats för bogarna. Han är numera i betydligt bättre skick än han var innan vi åkte hem. Innan snubblade han så fort jag bad honom gå samlat över en bom.  Vi fick iaf göra detta:


En otroligt fult ritad bild.
Först var det tre upplagda bommar med 3,5 m mellan sen ett litet räcke på kortsidan. Det var första övningen. Först i trav på bomserien och sen travhoppa räcket på volt med långa tyglar. Rida långsidan i ökad trav (korta tyglar) och lägga en volt med öppna på öppna delen. Det skulle vara samlad trav i bomserien. Efter det så gjorde vi samma övning i galopp. Och erik skötte sig fantastiskt bra! Vi fick beröm (vilket vi typ aldrig brukar få på bommar) och han kändes spänstig och fin.
Efter det så höjde han mittenhindret i studsserien och så fick vi komma på enbart det på diagonal linje. Erik tyckte det var så roligt att hoppa så att han vände i luften och tog både mitten och cavalettin också. Hur han nu lyckades klämma sig runt. Men det gick bättre efter lite mer planering och så fick vi komma på serien på andra långsidan. Galoppbom in-räcke-bom-räcke-bom oxer. Inga konstigheter och det funkade bra. 

Dag 2

Så började vi med att rida över 2 plankor med ca 15 m emellan. Där skulle vi korta galoppen så mycket som det gick. Hästen fick inte riva plankan som var uppställd i sanden. Han ville kolla lydnaden och takten samt att hästen inte klev på plankan. Även där skötte sig erik bra. Han kunde ta det på 7 språng i båda varven. Sen fick vi hoppa en serie på medellinjen. Galoppbom in till räcke sen 4 språng till en oxer. Lite lydnad där me att kunna göra halt efter och så innan vi fick fortsätta till en liten bana. Man skulle vända runt på diagonala linjen och ex hoppa räcket till vänster. Sen göra en högersväng ut mot väggen och hoppa det hindret. In på diagonalen igen och hoppa nästa och svänga ut till väggen och hoppa sista. Där blev det lite jobbigare eftersom Erik gärna lägger sig i kurvan och det var väldigt lite plats. Men jag måste vara kall och inte stressa mot hinderna. Våga hålla ihop och leda lite över hindret så han inte gör en tvärvändning efter eller att vi hamnar helt ur balans och han fortsätter hoppa fel hinder (vilket inte är helt ovanligt). Men det gick bättre på slutet med lite hjälp. Avsluta allt med att hoppa endast linjen.

Summan av kardemumman:
Hästen var fin och jag fick en mjukstart med övningar inte var allt för svåra men ändå nyttiga. Det är alltid nyttigt att kolla att spakarna sitter där de ska. Så nu ska jag vara duktig och dra in honom till ridhuset regelbundet så at vi inte tappar formen utan går faqrmåt istället. Men det är ju inte alltid så lätt att hitta motivationen när det är snorkallt och transporten är fastsnöad och man ska släpa fram alla hinderstöd själv. Men, det löser sig nog. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0